Briefadres aanvragen

U kunt uw post tijdelijk ontvangen op een ander adres dan waar u verblijft. Bijvoorbeeld omdat u geen woning heeft. U vraagt het gebruik van een briefadres aan bij de gemeente.

De hoofdbewoner van het briefadres geeft de ontvangen post aan u door. 

Beschrijving

Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.

De (hoofd)bewoner van het opgegeven briefadres geeft schriftelijke toestemming voor de inschrijving op zijn/ haar woonadres. Zo staat deze garant dat u via hem/haar bereikbaar bent.

Als u naar het buitenland vertrekt, kunt u geen briefadres in Nederland aanhouden. Verblijft u gedurende een jaar ten minste tweederde van de tijd buiten Nederland? Dan moet u uw vertrek uit Nederland en uw adres in het buitenland doorgeven aan de gemeente. 

Kosten

Een briefadres aanvragen is gratis.

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u:
    • (tijdelijk) geen woning heeft
    • schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk
    • in een gevangenis verblijft
    • in een psychiatrische inrichting verblijft
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft
    • bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Aanpak

Zo vraagt u een briefadres aan:

  • U neemt contact op met de gemeente waar het briefadres is en maakt een afspraak
  • U vult de vragenlijst in, zodat wij kunnen kijken of u recht heeft op een briefadres. Als dit zo is, dan volgt de aanvraag voor een briefadres.

Bij de aanvraag van een briefadres hebben wij het volgende van u nodig:

  • de schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres;
  • een geldig identiteitsbewijs of kopie hiervan van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres;
  • uw eigen geldige identiteitsbewijs.

Meer informatie