Buitenlands huwelijk in Nederland registreren

Bent u getrouwd in het buitenland? Registreer uw huwelijk bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Beschrijving

Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u uw huwelijk registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

Voorwaarden

De voorwaarden om een buitenlands huwelijk in Nederland te laten registreren zijn onder andere:

  • Als het huwelijk is gesloten in een land binnen de Europese Unie:
    • U heeft een huwelijksakte en meertalig modelformulier.
  • Als het huwelijk is gesloten in een land buiten de Europese Unie:
  • U trouwt niet om uw partner of uzelf aan een verblijfsvergunning te helpen. De gemeente vraagt u dat in een verklaring (Verklaring inschrijving huwelijk) te zetten, als:
    • u of uw partner (of beiden) niet Nederlands zijn,
    • u of uw partner (of beiden) niet de nationaliteit van een land in de Europese Unie hebben,
    • u of uw partner (of beiden) niet de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland hebben,
    • u geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd heeft.

Aanpak

Zo laat u uw buitenlandse huwelijk registreren in Nederland:

  • U registreert uw huwelijk bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • U heeft nodig:
    • de originele huwelijksakte met legalisatie of apostille, eventueel vertaald door een beëdigd vertaler, of
    • de originele huwelijksakte en een meertalig modelformulier
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • eventueel uw verklaring dat u niet trouwt om een verblijfsvergunning te krijgen voor u of uw partner (Verklaring inschrijving huwelijk).

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Meer informatie