Verklaring omtrent gedrag (VOG)

Met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) laat u zien dat u zich in het verleden goed gedragen heeft. Werkgevers en andere organisaties kunnen hierom vragen. U vraagt de VOG aan bij Justis of bij de gemeente.

Vul eerst het aanvraagformulier helemaal in, laat het ondertekenen en stempelen door de organisatie waarvoor u werkt. Maak daarna een afspraak om naar de balie te komen. 

Let op

Doe uw aanvraag online. De organisatie waarvoor u de VOG nodig heeft, zet de online aanvraag voor u klaar. Lukt online aanvragen niet? Neem contact met ons op. 

Beschrijving

Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

  • een visum of werkvergunning aanvraagt
  • tijdelijk werkt
  • als vrijwilliger gaat werken

De VOG is gratis voor vrijwilligers die met kwetsbare mensen werken. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, zet de aanvraag voor u klaar. Kijk voor meer informatie op de website van Justis. (Deze link gaat naar een externe website)

Heeft u een Verklaring omtrent het gedrag nodig voor een aanbestedingsprocedure? Kijkt u op de website van Justis (Deze link gaat naar een externe website).

Kosten

Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kost:

  • voor natuurlijke personen € 41,35
  • als u een VOG online aanvraagt via Justis € 33,85
  • voor bedrijven € 207,00

Vrijwilligers die werken met kwetsbare mensen krijgen de VOG gratis.

Voorwaarden

Iedereen kan een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. U krijgt een VOG als u geen strafbare feiten heeft gepleegd. Heeft u wel iets strafbaars gedaan? Dan kijkt Justis of dit van belang is voor de taak of functie waarvoor u de VOG aanvraagt. Doe de VOG-check van Justis (Deze link gaat naar een externe website) om te zien wat uw kans op een VOG is.

Aanpak

Zo vraagt u online een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan:

  • Vraag na bij de organisatie waarvoor u een VOG nodig heeft of zij de aanvraag digitaal kunnen klaarzetten.
  • U ontvangt een e-mail met daarin een link om de aanvraag af te ronden.
  • Log in met uw DigiD.
  • Controleer uw gegevens.
  • U betaalt de VOG online met iDEAL.
  • U krijgt de VOG thuisgestuurd.

Kan de organisatie de aanvraag niet digitaal klaarzetten? Vraag dan om het aanvraagformulier bij de organisatie.

  • Vul het aanvraagformulier in.
  • Lever het ingevulde formulier in bij de gemeente waar u ingeschreven staat. U kunt het formulier inscannen en opsturen naar info@valkenburg.nl, wij nemen vervolgens contact met u op over de afhandeling.
  • Neem uw geldig identiteitsbewijs mee naar de afspraak.

    • Doet u de aanvraag online? Dan moet u een kopie van uw geldig identiteitsbewijs meesturen.
  • U betaalt de VOG bij de aanvraag.
  • De gemeente stuurt uw aanvraag door naar Justis.
  • U krijgt de VOG thuisgestuurd.

De organisatie die om een VOG vraagt, moet op het aanvraagformulier een handtekening of een stempel zetten. U kunt ook een brief of mail van de werkgever meenemen, waarin staat dat u een VOG moet aanvragen. Emigratie en sommige zaken bij de rechtbank zijn hierop een uitzondering.

Een VOG aanvraag vanuit het buitenland kunt u rechtstreeks aanvragen bij Justis per e-mail: vog.np.rni@minvenj.nl

Termijn

Binnen 4 tot 8 weken krijgt u te horen of u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) krijgt. Als u geen strafbare feiten heeft gepleegd, krijgt u de VOG meestal binnen anderhalve week.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de beslissing van Justis, kunt u binnen 6 weken bezwaar maken tegen het besluit.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Formulieren

Meer informatie