Paspoort of identiteitskaart vermist of gestolen

Is uw identiteitskaart of paspoort kwijt of gestolen? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Maak hiervoor gebruik van de blauwe button met “doorgeven vermissing reisdocument”. Aangifte doen bij de politie is niet nodig.

Let op

Na het doorgeven van de vermissing is het reisdocument niet meer geldig.

U kunt dan niet meteen een nieuw reisdocument aanvragen. Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken.

Beschrijving

Is uw paspoort of identiteitsbewijs vermist of gestolen? U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Meld de vermissing zo snel mogelijk bij de gemeente via de blauwe button en maak een afspraak om een nieuw reisdocument aan te vragen. Als u niet de mogelijkheid heeft om de vermissing digitaal door te geven, kunt u zonder afspraak bij de gemeente terecht om de vermissing te laten registreren.

Heeft u uw reisdocument als verloren opgegeven en heeft u het teruggevonden? Lever deze dan in bij de gemeente. Het reisdocument is namelijk niet meer geldig.

Bent u uw Nederlandse reisdocument kwijtgeraakt in het buitenland? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de plaatselijke politie en vraag bij de Nederlandse ambassade of consulaat een nieuw reisdocument of nooddocument aan. Eenmaal terug in Nederland vraagt u een nieuw reisdocument en geeft het proces-verbaal aan de gemeente.

Bent u drie of meer reisdocumenten binnen vijf jaar kwijtgeraakt dan kan het langer duren voordat u een nieuw document krijgt. Een spoedaanvraag is in dit geval niet mogelijk.

Aanpak

U kunt de vermissing van uw reisdocument digitaal doorgeven (Deze link gaat naar een externe website).

Lukt dit niet? U kunt dan zonder afspraak de melding doorgeven aan de receptie van het gemeentehuis.

Meer informatie