Grafuitgifte

U kunt een graf huren op de gemeentelijke begraafplaats. Voor het aanvragen of verlengen van een huurcontract voor een graf neemt u contact op met de gemeente.

Beschrijving

De gemeente heeft graven op de gemeentelijke begraafplaats. Iedere inwoner kan een graf huren. Hiervoor vraagt u grafrechten aan.

Er zijn meerdere soorten graven, zoals:

  • een huurgraf (particulier graf of familiegraf)
  • een algemeen graf
  • een nis voor een urn

Er zijn ook bijzondere begraafplaatsen. Een bijzondere begraafplaats ligt op privéterrein en is bijvoorbeeld van een kerk, stichting of particulier.

Aanpak

Meestal doet de begrafenisondernemer de aanvraag voor een graf. U kunt dit ook zelf doen.

Zo vraagt u een graf aan op een begraafplaats van de gemeente:

  • Neem contact op met de gemeente.
  • U geeft de volgende gegevens door:
    • uw naam en adres
    • de naam van de overledene
    • waar en wanneer de overledene is geboren
    • waar en wanneer de overledene is overleden
    • waar en wanneer de overledene wordt begraven of gecremeerd
    • termijn van uitgifte
    • de grafgegevens
  • wie de rekening moet te krijgen

Bezwaar maken

De uitgifte van een graf lijkt op een verkoop- of huurovereenkomst. U kunt geen bezwaar maken tegen de beslissing van de gemeente over de plek waar het graf komt te liggen. Wel kunt u bezwaar maken tegen de beslissing wie de rechten op het graf krijgt.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Meer informatie