Kandidaatstelling nieuwe politieke groeperingen

Geplaatst op woensdag 26 november 2025

Nieuwe politieke groeperingen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart 2026 vinden hier alle benodigde informatie. U leest onder andere over registratie, kandidatenlijsten, waarborgsommen, deadlines en de verdere planning, conform de Kieswet en de richtlijnen van de Kiesraad.

Registratie nieuwe politieke groeperingen

Nieuwe partijen moeten hun aanduiding (partijnaam) uiterlijk maandag 22 december 2025 laten registreren bij het centraal stembureau (CSB). Bij registratie kunnen ook een logo en een gemachtigde worden vastgelegd. Partijen die in 2022 aan de verkiezingen deelnamen, hoeven niet opnieuw te registreren.

Waarborgsom

Nieuwe partijen en partijen zonder zetel in de huidige gemeenteraad moeten een waarborgsom van € 225 voldoen.
De waarborgsom moet uiterlijk op maandag 19 januari 2026 door de gemeente zijn ontvangen.
Na ontvangst verstrekt de gemeente een betalingsbewijs. Terugbetaling volgt wanneer de partij ten minste 75 procent van de kiesdeler behaalt.

Ondersteuningsverklaringen

Kiezersverklaringen (model H4) kunnen worden afgelegd van maandag 19 januari 2026 tot en met maandag 2 februari 2026. Deze verklaringen zijn verplicht voor nieuwe partijen die nog geen zetel hebben.

Proefinlevering van kandidatenlijsten

Proefinlevering vindt plaats op donderdag 22 en vrijdag 23 januari 2026, tussen 09:00 en 14:00 uur in het gemeentehuis.
Dit moment is bedoeld voor controle op volledigheid en juistheid van de kandidatenlijst, instemmingsverklaringen en overige stukken.

Officiële dag van kandidaatstelling

De officiële kandidaatstelling is op maandag 2 februari 2026.
Partijen leveren persoonlijk de volledige kandidatenlijst en alle bijbehorende formulieren in.
De gemeente verstrekt vooraf individuele tijdsloten voor inlevering.

Zittingen en hersteltermijn

Besloten zitting:

Op dinsdag 3 februari 2026 om 16:00 uur controleert het centraal stembureau alle ingediende kandidatenlijsten.

Herstel verzuimen:

Indien verzuimen worden vastgesteld, kunnen deze worden hersteld op woensdag 4 februari en donderdag 5 februari 2026, tussen 09:00 en 17:00 uur.

Openbare zitting:

Op vrijdag 6 februari 2026 vindt de openbare zitting plaats waarin de geldigheid van de kandidatenlijsten wordt vastgesteld en de lijstnummers definitief worden toegekend.

Vereisten voor de kandidatenlijst

  • Een kandidatenlijst mag maximaal vijftig kandidaten bevatten.
  • Kandidaten mogen jonger dan achttien zijn, maar moeten tijdens de raadsperiode meerderjarig worden.
  • Een kandidaat hoeft niet in de gemeente te wonen, mits deze schriftelijk verklaart bij benoeming te zullen verhuizen. Deze verklaring kan slechts één keer worden afgelegd.
  • Iedere kandidaat ondertekent een instemmingsverklaring die na indiening niet kan worden ingetrokken.
  • Naam en woonplaats moeten overeenkomen met de Basisregistratie Personen. Roepnamen kunnen tussen haakjes worden opgenomen; titels zijn niet toegestaan.

Verdere planning na kandidaatstelling

  • 18 maart 2026: verkiezingsdag, centrale telling door het gemeentelijk stembureau
  • 19 maart 2026: centrale stemopneming door het centraal stembureau
  • 23 maart 2026: definitieve vaststelling van de uitslag (openbare zitting)
  • 31 maart 2026: laatste vergadering van de huidige gemeenteraad
  • 1 april 2026: installatie van de nieuwe gemeenteraad

Verkiezingsposters en campagne

De gemeente maakt gebruik van verkiezingsborden waarop per partij digitale A2-posters worden geplaatst. Nadere aanleverspecificaties volgen.
Op de dag van stemming is campagne voeren in de openbare ruimte niet toegestaan.

Contact

Vragen over registratie en kandidaatstelling kunnen worden gesteld via
griffie@valkenburg.nl of 043 60 99 331.

Het Klant Contact Centrum verstrekt aanvullende praktische informatie.

Meer nieuws